Odense

Turen til Odense.

Onsdag d. 27. juli

Vi blev hentet af STC ’ en om morgenen klokken kvart i ni og kørte med ODENSE, vi ankom til den spændende by omkring Klokken elleve og fik afleveret, vores BAGGAGE på hotellet. Derefter gik vi ned til H.C. ANDERSENS HUS, som lå meget tæt på. Vi har inde og kigge på MUSEUM – H.C. Andersen er en meget spændende man

Vi så alt muligt inde på museumet, alt fra BILLEDBØGER han selv havde skrevet og malet til hans hat. Vi så også hans gebis, hvilket jeg synes var meget underligt. At nogen folk har taget det ud og gemt det, forstår jeg simpelthen ikke! Jeg håber godt nok at de har vasket det inden de lagde det på museum. Vi fortsatte videre rundt på. Jeg var ikke rejst så langt, blot for at se et over hundrede år gammelt gebis. Han havde mange forskellige ting, BLA. et 9 meter langt reb, som han altid tog med sig, i tilfælde af, at det hotel han boede på skulle bryde ud i brand – for så kunne. Han altid Redde sig selv, ved at klatre ud af vinduet. Der var også en opstilling af hans lejlighed på ny havn i København, som han til tider boede i. Jeg kunne desværre ikke komme rundt, inde i selve hans barndomshjem, da dørkarmene var meget SMALE, men de møbler, inde i huset var også blot opstillede, da de rigtige, møbler blev` solgt da hans mormor, døde pga. Pengemangel. Derefter gik vi en lille tur i de gamle gader og jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om H.C. ANDERSEN havde gået netop her og fået ideer til en af hans mange eventyr. Det var meget hårdt at køre rundt på alle, de brosten. Jeg var glad for at min stol lige havde været til service. Gaderne var dog utrolig flotte og vedligeholdt.

H.C.ANDERSEN, blev født D. 2 APRIL 1805 og døde, som, 70 ÅRIG i 1875. Der var en stor, og meget flot have bagved Museumet, hvor der blev OPFØRT et af hans eventyr. Vi ville, meget gerne, have set et af. TEATERSTYKKERNE, men det passede, ikke lige med tiden. I stedet, gik vi, en tur ned igennem gågaden, hvor vi. også så en kæmpe skulptur, af. H.C. Andersen. Lyskrydsene inde i byen var også formet som ham.

Vi spiste noget frokost og fandt med nød og næppe tilbage til hotellet, og fik os CHECKET ind på VÆRESERNE. Jeg var meget tilfreds med hotellet, da det lå rigtig godt var meget kørestolsvenligt! Da vi kun havde to dage til at opleve denne store by, skulle det gå stærkt, derfor nåede vi knap nok ind på værelserne før vi skulle, videre. Til andre kørestolsbrugere som overvejer en tur til ODENSE, vil jeg råde jer til, at køre dertil i egen bil – ODENSE er en meget stor by, hvor det kræver transport at komme rundt omkring. Det var ikke muligt at tage en STC inde i byen og jeg matte derfor have tegnedrengen frem og betale for en almindelig Taxa, hvilket meget dyrt i længden, det koster alene, 40 kroner for at få en taxa med lift. På trods af prisen tog vi en taxa til Rosengårdcenteret, hvor vi fik, kigget i en masse butikker! Som betingelse for at jeg har en kvindelig ledsager, måtte jeg slæbes med i samtlige tøse – forretninger, men til gengæld slæbte jeg hende med i alle musik og DVD forretninger der lå i CENTERET. Jeg fandt da også den DVD jeg ledte efter og fik brændt mine fødselsdagspenge af. Efter et par Timers shopping, besluttede vi os for at spise aftensmad på Jensens BØFHUS med fulde maver, ømme arme og fødder tog vi en taxa tilbage til hotellet. Vi sidder nu og slapper af med en kold sodavand imens vi skriver logbog. Det har været en utrolig spændende og hyggelig dag, men vi er også meget trætte, så vi er klar til et nyt eventyr i morgen.

Torsdag D. 28 JULI

I Dag stod vi op klokken 8 og gik ned i hotellets restaurant for at spise morgenmad. Der var et stort udvalg og det smagte også rigtig godt. Og når nu det er ferie, fik jeg også kage til morgenmad. Efter vi havde spist os godt mætte, gik vi på værelserne og fik pakket vores tasker og derefter fik vi CHECKET os ud og fik lagt vores bagage i deres aflåste garderobe. Derefter ringede vi efter en taxa, som kørte os ud til zoologiskhave. Der var utrolig lang kø, for os som ikke havde årskort, men det gik forholdsvis hurtigt. Vi startede ved KAMELERNE, som stod utrolig tæt på – vi fik også taget et rigtig godt billede. Vi fortsatte videre rundt og så en masse forskellige dyr, som kom fra mange forskellige lande, vi så BLA. Løver, som lever i Afrika og lemurer som lever i Madagaskar. Vi så også giraffer og deres enorm store og høje hus. Jeg synes at giraffen en et utrolig flot og fascinerende dyr! Men det jeg synes var mest spændende, var at se søkøerne og pingvinerne. Der var tre forskellige slags pingviner; springpingviner, æselpingviner, ( fordi når de kalder på hinanden, lyder der som et æsel ) og kongepingviner, som er den anden største PINGVINART i verden. Vi var så heldige at se pingvinerne blive håndfodret af en dyrepasser det var rigtig spændene!

Jeg synes dog ikke at der var særlig KØRESTOLSVENLIG. Vi skulle op af en masse bakker for at se alle dyrene. Vi måtte også over en stor hængebro, som børnene selvfølgelig syntes var sjov at hoppe rundt på. Det gyngede så meget at jeg næsten blev søsyg. Efter fire timer tog vi en taxa tilbage til hotellet. Vi besluttede os for at gå hen til en kirke, som lå tæt ved. Den var utrolig smuk og vi fik også taget et par Billeder. VI gik ned imod centrum og fandt en hyggelig is – cafe, hvor vi fik italiensk is. Vi sidder nu tilbage på hotellet og skriver logbog og om et kort øjeblik, vil vi ned i byen og få lidt at spise, inden vi drager mod Sønderjylland igen.

Næste gang jeg tager til Odense, vil jeg bruge lidt flere dage derover og have egen bil med. Der er så mange ting man kan se og opleve i og omkring Odense. Vi fik nogle brochure med en masse ting man kan opleve, men vi kunne ikke nå det hele på blot 2 dage.